Kies vooral geen doelgroep

4 november 2019

Waarom je geen doelgroep moet kiezen
Leestijd: 1,5 minuut

“Sinds ik met een marketingcoach heb gesproken ben ik in de war. Ik weet het niet meer.” Na haar pitch vroeg ik wie haar doelgroep is en ze wil eigenlijk “iedereen” zeggen. Dat mag ze dus niet meer. “Maar het is wel waar! Ik kan echt iedereen helpen.”
Ik geloof haar meteen.
Een man valt haar bij: “Als je je beperkt, heb je minder kans op klanten.”

Als je een doelgroep kiest, heb je minder kans op klanten…
Is dat zo?
Waarom hebben ze dan nog niet de klanten die ze willen?

‘Oh, maar dat komt omdat ik nog een cursus voor psychologie moet volgen.’
Nog een cursus? Je bent al een expert op jouw vakgebied. Gaat nóg meer kennis mensen wel overtuigen?
Anderen verliezen tijd met heel veel posten op social media, in de hoop dat iemand dan wel klant wordt. Maar als je hetzelfde blijft verkondigen, houd je hetzelfde effect:
niets.

Tot een andere ondernemende dame aan tafel zegt: “Ik doe de boekhouding voor een beautysalon en sindsdien krijg ik meer aanvragen van schoonheidsspecialistes om hun administratie te regelen. Zo gek, want ik ben daar helemaal niet beter in, maar dat denken ze wel.”

Ho stop!
Heb je gehoord wat ze zei?

Niet kiezen is verliezen
Kiezen voor een doelgroep is eng. Het lijkt alsof je daarmee de rest van de wereld verliest. Maar die wereld heb je niet en kun je dus ook niet verliezen.

Als je je in je communicatie beperkt tot 1 groep mensen, spreek je hen direct aan.

Het is alsof je op een drukke verjaardag je naam hoort vallen aan de andere kant van de woonkamer. Wedden dat je opkijkt en wilt weten wat er gezegd wordt?

Als je 1 type klant kiest, weet je waar hij mee worstelt. Als je expertise het verminderen van werkstress is, dan loopt een verpleegkundige tegen andere oorzaken aan dan een leraar. Plaats je op Facebook een foto van verplegend personeel dan scrollt de leraar verder. Zo werkt dat ook in je teksten: je spreekt hen letterlijk niet aan.

Maak een leuke keuze, want…
Kiezen is ook leuk: jij mag kiezen voor de mensen met wie je het liefste werkt. Van wie krijg jij energie? Bij welk soort mensen ben jij op je best? Meer plezier en betere resultaten maken van jouw klanten ook nog eens goede ambassadeurs.

Dus kijk maar uit, want voor je het weet trek jij nog meer schoonheidsspecialistes aan, waar je niets voor hoeft te doen en waar je door ervaring steeds beter in wordt.

Maak dus een goede keuze, want ze gaan allemaal kiezen voor jou!