Interview

Een interview is een onderschat middel om aandacht te vragen. Reviews (de mening over een bedrijf, product of dienst) van klanten zijn hot in ondernemersland en daar kun je gebruik van maken. De ervaring van een ‘echte klant’ weegt zwaar voor andere mensen. Een interview verandert in een handomdraai ook in een review.

Een buitenstaander gaat blanco een gesprek in en kan ‘alles’ vragen zonder de relatie te beïnvloeden. Kritische en confronterende vragen, een verrassende invalshoek, maar ook om het naadje van de kous te weten. Het is een arbeidsintensieve bezigheid die om een goed inlevingsvermogen en een luisterend oor vraagt.

Het is belangrijk vooraf te weten wat het doel is van het vraaggesprek, ook voor de geïnterviewde. Zo kunnen beide partijen zich voorbereiden en kan het gesprek doelgericht verlopen. Daarnaast is doorvragen een belangrijke techniek om een interview van kwaliteit neer te zetten. Hoe meer de antwoorden onderbouwd zijn, hoe overtuigender ze zijn voor de lezer. En daar draait het om: een betrouwbaar beeld schetsen voor de (toekomstige) klant.

Het interview als review
De mening van jouw klant of V.I.P. is geloofwaardiger voor een lezer dan wanneer jíj vertelt wat je voor de mensen kunt betekenen (het zogenaamde “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”-idee). Daarnaast wekt een bekende voorganger vertrouwen bij een nieuwe klant: “Hij is in zee gegaan met die firma, dan zal het wel goed zijn,” en geeft het aantrekkingskracht. Een bijna vol restaurant stap je eerder binnen dan een leeg restaurant.
In een folder, brochure en (e-)magazine of op je website is het een kans die je niet kunt laten liggen.

Het interview voor een sterk imago
Vanaf de buitenkant lijkt elk bedrijf hetzelfde. Daarom gaan mensen vaak op hun gevoel af als ze een beslissing nemen. Door een interview te geven, kunnen toekomstige klanten zich een 3D-beeld van jouw bedrijf vormen. Je komt tot leven, het gevoel gaat spreken en daardoor lijkt het alsof men je al kent. Met een bekend persoon doe je eerder zaken dan met een onpersoonlijk e-mailadres.
Daarnaast is het een extra mogelijkheid om weer in beeld te komen bij je doelgroep.

Door het persoonlijke contact en mijn interesse in mensen, interview ik graag. En dat zie je terug in de tekst.
Je vindt voorbeelden van verschillende mensen en uiteenlopende schrijfstijlen bij Portfolio.

Zuivere Communicatie, voor een tekst die werkt